Vyzkoušejte tipy, které vám pomohou vykouzlit nejlepší prázdninové fotky, které uchovají vzpomínky na toto krásné a krátké období.
Fotografická mantra
„Zkuste k celé dovolené nebo výletu přistoupit jako k reportáži. Nejlepší metodou jak ´podat zprávu´ o určité události je řídit se známou mantrou fotografů celek – polocelek – detail. Celek znamená, že širokoúhlým objektivem zachycujeme zahuštěný prostor – třeba lidí na tržišti – čímž ukážeme množství hemžících se postav. Polocelek znamená, že středním ohniskem objektivu zobrazíme postavy lidí nebo objekty, které nás zaujaly. Teleobjektivem pak zachycujeme portréty a detaily,“ radí hned na začátek fotograf Michael Jurák, který vede kurzy focení.
Nebojte se kreativity
Ať už fotíte cokoli, kreativita je vždy na místě, protože fotka je prostě umělecká disciplína. Znamená to, že byste měli věnovat velkou pozornost tomu, jak jsou poskládány jednotlivé prvky tvořící výsledný obrázek.
Vždy myslete na tyto dva základní koncepty:
Vyhýbejte se objektu ve středu s prázdným okolím
Fotky s hlavním objektem přímo ve středu a spoustou volného prostoru okolo jsou nudné. Zkuste prostě foťákem pohybovat na jednu stranu tak dlouho, až je focený objekt spíše v pravé nebo levé části obrazu. Stranu vyberte tak, aby byl obrázek vyvážený, tedy aby na druhé straně od foceného objektu bylo také něco zajímavého pro oko.
Jděte blíž
Obzvlášť, pokud se rozhodnete nechat focený objekt uprostřed (ale i když jej posunete stranou), vylepšíte svou fotku, když půjdete blíž. Jde jednoduše o to, že je divák fotky více ohromen velkým vyobrazeným předmětem, který hned sám upoutá pozornost, neunikne jí. Zkuste fotografovaným objektem vyplnit celou scénu. Když zajímavý objekt vyplní celou scénu, získáte snímek, který zaručeně zapůsobí.
Jedna fotka za druhou
Pravidlo, které platí obzvlášť u portrétů a rodinných fotek. Když děláte skupinový portrét, často slyšíte remcání někoho, kdo se nechce fotit a chce to mít rychle za sebou. Třeba kvůli špatné zkušenosti s portrétními fotografy, s nepříjemným procesem focení i výsledkem. Na vás je vypořádat se s takovou situací co nejrychleji a využít sekvenčního snímání. Můžete pak vybrat z vícero fotek tu nejlepší a vyhnete se nutnosti focení opakovat třeba kvůli mrknutí.
Vždy připraven!
Při letních radovánkách, které bývají akční, se fotografovaná scéna často velmi rychle mění. Proto je důležité být vždy připraven zachytit krátký okamžik. Samozřejmě to znamená mít baterii foťáku vždy nabitou. Hlavně se nestyďte fotit, když budete váhat, snadno propásnete ty nejvíce fotogenické okamžiky!
Blesk není vždy nutný
Kdykoliv fotíte vevnitř, ujistěte se, že máte nastavené nucené potlačení blesku. Blesk sice může zachránit spoustu fotek a v případě venkovního šera s ním můžete dosáhnout parádní fotky namísto neostré mazanice. Světlo blesku je ale tvrdé, ploché a studené, což v interiéru nikdy nevypadá dobře.
Pokud fotíte vevnitř během dne například portrét, raději se snažte zabíranou postavu směřovat tak, aby na ni dopadalo přirozené světlo procházející z venku oknem. Okno ale nezahrnujte do kompozice, vždy stůjte mezi ním a fotografovaným objektem. Pokud fotíte vevnitř v noci, snažte se místnost zaplavit světlem, jak jen je to možné – rozsviťte lampy, lustry.
Blesk může být velkým pomocníkem při focení v exteriéru během dne. I za slunečna zkuste na foťáku zapnout blesk, docílíte tím osvětlení i těch částí scény, na které zrovna sluneční světlo nedopadá, tedy stínů, které často vytvářejí nepěkné, tvrdé kontrasty.
Pomůže odraz
Fotek s uměleckým nádechem můžete snadno docílit, když zkusíte zachytit nikoliv samotný objekt, ale jeho zrcadlový odraz na nějaké lesklé ploše. Po dešti to mohou být kaluže, skvěle fungují výlohy obchodů, ale také sklenička vína nebo karoserie auta. Na fotce nemusí být jen odrazy konkrétních objektů, skvěle vypadají také abstraktní odlesky různobarevných světel v noci.
Nepodceňte pozadí
Ať fotíte cokoliv, nikdy nezapomínejte na důležitost pozadí. Vyhýbejte se nepěkným zdem, odpadkům válejícím se na ulici, nebo dokonce na pláži a dejte pozor, aby osobám na vaší fotce „nevyrůstaly“ předměty na pozadí z hlavy. Pokud objevíte zajímavé pozadí, jako třeba povedené graffiti, pohrajte si s rozložením scény tak, aby vznikl doslova obraz.
Nadhled, podhled…
Střídejte fotky z podhledu, to prodlužuje nohy osob a zvýrazňuje výšku budov. Nadhled je zase vhodný třeba pro zachycení většího množství lidí. Využijte k tomu vhodné místa jako lávky, schodiště a mosty. Je vhodné též zařadit záběry exponované tzv. „na výšku“ zejména pro portréty jednotlivců, ale taky např. v přírodě, v místech se strmým stoupáním nebo v lesních úsecích mezi vysokými stromy. Při focení z nadhledu a podhledu je k nezaplacení výklopný displej fotoaparátu.
Zdroj: TZ Nikon