Co se týče mlsání, Češi se rozdělují na dva tábory zastávající různé pohledy na věc. Nejnovější průzkum[1] ukázal, že první skupinu tvoří 55 % Čechů, pro které je večeře posledním jídlem dne a po ní už maximálně přichází nějaké zdravé chroupání, například v podobě zeleniny. Druhý tábor představuje 45 % těch, kteří si večer rádi dopřejí i nějaké mlsání, a to buď sladké, nebo slané.
Zapomeňte na stereotypy
Ve výběru své oblíbené pochoutky ale Češi bourají zavedené stereotypy. Ačkoliv bývá čokoláda běžně spojovaná s ženskými chutěmi na sladké a brambůrky si lidé častěji vybaví jako pánskou pochoutku k pivu, opak je pravdou. V rámci nočního mlsání si brambůrky vybírají o něco více ženy (41 % žen) a muži naopak častěji sáhnou po tabulce čokolády nebo po čokoládové tyčince (44 % mužů).[2] Brambůrky ale stále zůstávají nejoblíbenější pochutinou. Večer si je dopřává každý čtvrtý Čech z deseti.
O tom, že brambůrky se v českých domácnostech neobjevují jen nahodile, svědčí také fakt, že více než dvě třetiny Čechů sní týdně 1—2 balení. Neumí si bez nich představit především oslavy a další významné události (42 %), posezení se skleničkou vína nebo piva (25 %) nebo návštěvu u známých, ať už v roli hostitele, nebo hostů (23 %).
Klasika je klasika
Ačkoliv jsou Češi ve volbě své oblíbené brambůrkové příchuti spíše konzervativní a první místo si u 65 % z nich drží tradiční solené brambůrky, stále se najdou také milovníci experimentů, například někteří by uvítali brambůrky s příchutí svíčkové, kebabu nebo pizzy.
„Našim zákazníkům se snažíme maximálně naslouchat, a to nejen tím, že průběžně sledujeme jejich chuťové preference. Denně odpovídáme minimálně na 15 dotazů, komentářů nebo proseb na naší zákaznické lince nebo on-line v knize dotazů. Pokud se například častěji opakuje prosba o zařazení nějaké konkrétní příchutě do naší nabídky, potom skutečně zkoušíme takové poptávce dostát,“ vysvětluje Libor Hobža ze společnosti vyrábějící brambůrky.
Chipsy, nebo brambůrky?
Ačkoliv většina lidí nevnímá mezi termíny „chipsy“ a „brambůrky“ významný rozdíl, jeden přece jen existuje. Chipsy před smažením prochází procesem tzv. blanšírování, kdy jsou jednotlivé bramborové plátky proplachované v teplé vodě.
„Při blanšírování jsou lupínky zbaveny nejen škrobu a cukru, ale bohužel i své typické bramborové chuti. Díky tomu je následná výroba chipsů jednodušší a dá se na ni použít více bramborových odrůd. Co se brambůrků týče, jsou lupínky jen očistěné ve studené vodě. Tím si zachovají typickou, bramborovou chuť,“ doplňuje Petr Hobža mladší.
[1] Průzkum Češi a brambůrky realizovala pro společnost Petr Hobža Snack agentura STEM/MARK v červenci 2021. Data byla zpracována na reprezentativním vzorku 521 respondentů.
[2] Čokoládu jí po večeři 44 % mužů a 35 % žen. Brambůrky jí po večeři 41 % žen a 40 % mužů.
Zdroj: TZ Petr Hobža Snack