Většina z nás tráví celé dny v sedě. Dlouhá doba v této pozici může způsobit bolesti v bederní oblasti. Důležité tedy je umět se správně posadit a držet tělo. Takto se vyhneme mnohým problémům se zády.
Tipy pro správné držení těla při sezení
„Nastavte si židli tak, aby byla vaše spodní část zad správně opřená. Snížíte tak napětí v zádech. Kolena byste měli mít níž než boky a chodidla na podlaze. Pokud vám nevyhovuje mít chodila na podlaze, použijte opěrku pro nohy, která vám umožní pohodlně si je opřít. Výšku židle upravte tak, abyste mohli používat klávesnici a zároveň mít zápěstí s předloktím vodorovně s podlahou. Lokty byste měli mít po boku těla, tak aby ruce utvořily ‘L‘ v oblasti lokte. Obrazovku počítače si nastavte tak, abyste nemuseli ohýbat krk a dívali jste se přímo před sebe,“ radí fitness expertka Samantha Clayton.
Často vstávejte
Nastavte si na telefonu hodinová upozornění a jednou za hodinu alespoň na pět minut vstaňte. Nemusíte odcházet z kanceláře, pouhé vstávání pomůže uvolnit napjaté svaly a zlepší cirkulaci krve.
Uvolněte se
Zlepšete si náladu a uvolněte se poslechem vaší oblíbené hudby během přestávek. Sestavte si seznam písniček, ze kterých máte dobrý pocit a můžete u nich relaxovat. Pouštějte si jej během dne. Dalším skvělým způsobem, jak se uvolnit, je protahování. Uvolníte tak napjaté svaly.
Zkuste chvíli meditovat
Dobrým způsobem snížení hladiny stresu je meditace. Na chvilku se odpojte od denního chaosu a zklidněte mysl. Existuje řada rychlých meditačních technik, které můžete aplikovat i v práci. Krátká meditace vám pomůže se soustředit a být produktivnější.
Vytvořte si seznam úkolů
Připadá vám pracovní den hodně stresující? Důvodem může být, že jste si neseřadili úkoly podle důležitosti a nestanovili jasné cíle. Vytvořte si seznam úkolů s těmi nejdůležitějšími na začátku. Díky této jednoduché pomůcce zůstanete v klidu a bude pro vás jednodušší odejít z práce včas. Mnozí inklinují k prokrastinaci a místo práce na důležitých úkolech se věnují těm jednodušším, ale méně důležitým. Jasný seznam s prioritami z vás udělá mnohem produktivnějšího člověka.
Socializujte se
Oběd či pauza na kávu jsou skvělou příležitostí k odreagování od pracovního vytížení. Když si uděláme přestávku sami, častokrát si ji zkrátíme, čas strávíme strachem z úkolů nebo si ji vůbec nedáme. „Oběd a pauzy využijte k neformálním rozhovorům s kolegy. Domluvte se, že během přestávky nebudete mluvit o práci. Místo toho se bavte poznáváním a sbližováním. Pravidelné a plánované pauzy vám pomohou být efektivnější. Ideálně přidejte do každé přestávky i nějakou aktivitu, například procházka či chůze do schodů jsou skvělým výchozím bodem,“ doporučuje Samantha Clayton.
Vysoká hladina stresu a přibývání na váze nebo potíže s hubnutím jdou ruku v ruce. Snažte se pracovat efektivněji, seďte pohodlně a buďte během dne aktivní. Čím produktivnější budete během pracovní doby, tím více času vám zůstane pro váš osobní život a můžete se soustředit na to, abyste byli fit a dělali věci, které vás baví.
Samantha Clayton je fitness expertka a bývalá olympijská reprezentantka ve sprintu, konzultantka Herbalife Nutrition