Cílem kampaně s názvem „Je to nová perioda“ je, aby se menstruace stala otevřenou a pochopenou součástí jakéhokoli sportu na jakémkoli sportovišti.
Úzkost z menstruace? Zná ji většina sportovkyň
Jak ukázal evropský průzkum značky Always, menstruace dokáže negativně ovlivnit nejen život sportovkyň, ale také jejich výkony. Svět sportu navíc i v dnešní době často předstírá, že menstruace vlastně neexistuje, což jen přispívá ke vzniku úzkosti z menstruace u sportovkyň.
Z průzkumu vyplývá, že:
- 61 % sportovkyň zažívá menstruační úzkost, která je vyřazuje ze hry;
- 55 % sportovkyň se cítí ve sportu nepochopených kvůli problémům s menstruací;
- 71 % sportovkyň říká, že menstruace zůstává ve sportu neuznaná;
- 4 z 5 respondentek (79 %) věří, že potřebujeme o menstruaci více mluvit, abychom pomohli mladším generacím překonat bariéry.
Značka Always se proto rozhodla o problematice menstruace u sportovkyň otevřít celosvětovou diskusi a v rámci své kampaně sdílí reálné zkušenosti sportovkyň a vyvíjí vzdělávací materiály pro učitele tělesné výchovy a trenéry, aby umožnila vytvořit pozitivnější prostředí a otevřený dialog mezi nimi a mladými sportovkyněmi.
„Jsme hrdí na to, že můžeme využít této významné sportovní události k tomu, abychom si posvítili na to, jak se sportovkyně cítí, když přijde období jejich menstruace. Výzkumy ukazují, že 61 % sportovkyň zažívá úzkost z menstruace, a proto doufáme, že sdílením jejich příběhů pomůžeme mladším generacím cítit se jistěji nejen při sportu,“ říká Mariola Mirek, ředitelka komunikace Baby, Fabric and Fem Care Procter & Gamble ve střední Evropě.
Za menstruaci se sportovkyně nesmějí stydět
Kampaň značky Always vítají i samotné sportovkyně. „Menstruace by neměla být tabu, měla by být brána jako součást života žen a mělo by se o tom hovořit na denní bázi. Nemělo by to být něco, za co by se měly dívky a ženy stydět,“ je přesvědčená basketbalistka USK Praha a ambasadorka kampaně značky Always Gabriela Andělová.
Jak sama říká, menstruace dokáže ovlivnit výkon u sportovkyně významně ovlivnit: „Ačkoli si to nikdo nechceme přiznat, tak nás to určitě nějakým způsobem ovlivňuje, někoho víc, někoho míň. Četla jsem několik článků, ve kterých bylo, že máme vlastně 4 fáze menstruačního cyklu a v určitých fázích jste víc unavená, nebo naopak máte větší sílu apod. Já samotná se na to snažím nemyslet. Nejhorší je, když mám zápas v prvním dnu menstruace. První den se asi všichni cítí trochu oslabeně a ne na 100 procent.“
Její slova potvrzuje i MUDr Jan Greguš z Centra ambulantní gynekologie a primární péče Brno: „Vliv menstruačního cyklu na fyzickou výkonnost především u vrcholových sportovkyň je předmětem narůstajícího zájmu. Výzkumy naznačují, že menstruační cyklus dokáže ovlivnit výkonnost, s potenciálně horším nebo slabším sportovním výkonem právě během menstruace. Ženy často zažívají symptomy jako výkyvy nálad, sníženou motivaci cvičit, únavu, bolesti břicha a zad, a další. Zároveň je však potřeba říct, že vztah mezi menstruačním cyklem a sportovním výkonem je komplexní a neplatí paušálně – existují dívky a ženy, které nemají signifikantní změny během celého cyklu, a u nichž tedy fyzická výkonnost ovlivněna není.“
Naděje do budoucna
Podle známé basketbalistky se sice o menstruaci a s ní spojenými výzvami u sportovkyň začíná v posledních několika letech mluvit, i tak je třeba otevřít širší diskusi.
„Lidé již o takových tématech dokáží mluvit více otevřeněji a už to není tabu jako to bývávalo předtím. Častěji narážím na některé články nebo studie právě o tomto tématu na internetu a lidé už se o tom nebojí mluvit, což je určitě super. Často je to i pro mě hodně obohacující zjištění, protože z mého pohledu je určitě malinko náročnější pro nás sportovkyně skloubit naší každodenní rutinu, když přijde menstruace,“ popisuje ambasadorka kampaně Je to nová perioda Gabriela Andělová.
„Menstruační cyklus a menstruace má hluboký psychologický efekt na dívky a ženy, ovlivňuje jejich fyzické i psychické zdraví a obecně jejich kvalitu života, sociální interakce a výkonnost. Proto je důležité, aby toto téma nebylo stigmatizováno a aby společnost, v našem případě konkrétně sportovní svět, přestaly přehlížet fyzické a psychické výzvy spojené s menstruací, ale naopak aby pomohly řešit úzkost z menstruace a problémy s ní spojené. Aby dívky a ženy-sportovkyně, ale nejen sportovkyně, mohly pokračovat na cestě za splněním svých cílů,“ uzavírá MUDr Jan Greguš.
Po více než 35 let značka Always posiluje postavení milionů dívek a žen po celém světě prostřednictvím vzdělávání v období puberty. Dodává jim sebevědomí, poskytuje produkty těm, které je potřebují, a řeší společenské překážky prostřednictvím programů, jako jsou Always #JakoHolka a #UdržmeJiVeHře.