Paní Ludmila zavolala na linku důvěry Senior telefon, aby se svěřila, že ji předchozí den zbil její vnuk. Tato situace se nestala poprvé, v některých případech skončila paní Ludmila dokonce i v nemocnici, napadení ale nikdy nenahlásila. Nyní se však odhodlala k velkému kroku a nechala v bytě, kde žije a kde má její vnuk trvalé bydliště, vyměnit zámky. Ten celou věc nahlásil na policii, která se případem odmítla zabývat a pouze uvedla, že ze zákona musí mít každý, kdo má v místě trvalé bydliště, povolený vstup do domu, a že by si vzájemné problémy měli vyříkat.
Smutné statistiky
„Domácí násilí, i to páchané na seniorech, je bohužel stále častějším jevem, který ještě zesílil nyní v průběhu pandemie koronaviru, kdy jsme byli nuceni trávit více a více času doma. Bohužel svěřit se s tímto problémem bývá často velmi těžké, a to i proto, že násilníci jsou v mnoha případech blízkými osobami seniorů a seniorek, kteří proto často závažnou situaci neřeší,“ komentuje problematiku Magdalena Pavlíčková, intervizorka linky Senior telefon organizace ŽIVOT 90.
To je i příběh paní Ludmily, která má se svým vnukem dlouhodobé problémy. Kromě násilí, kterého se na ní dopouštěl, je na křížku se zákonem a paní Ludmilu zadlužil. Ta se kvůli těžkostem, do níž ji dostal, a starostem, které kvůli němu má, dokonce pokusila i o sebevraždu. Stále má však svého vnuka ráda a ví, že mu zase vše odpustí, a to i přesto, že si uvědomuje, že se situace bude opakovat.
Na vzestupu
Je bohužel pravidlem, že násilné chování probíhá opakovaně a většinou se jeho intenzita stupňuje. Co však zůstává stejné, je role násilníka a oběti, což je rozdíl oproti například ‚italským domácnostem’.
„Agresor však nakonec jedná v takové míře, že oběť není schopná násilné jednání sama zastavit a potřebuje odbornou pomoc,“ charakterizuje některé typické prvky domácího násilí Pavlíčková.
Kde hledat pomoc
Paní Ludmila se obrátila na linku důvěry Senior telefon, na níž jí konzultantka nastínila další možnosti, které mohou situaci vyřešit. Za prvé paní Ludmile celý problém poprvé pojmenovala a vysvětlila jí, že se jedná o domácí násilí. Dále ji seznámila s institutem vykázání, který je možný aplikovat jako preventivní ochranné opatření v případě trvalého bydliště agresora u oběti. Nakonec konzultantka dala doporučení v případě dalšího útoku.
„Klientům, kteří se nám svěří s takovým problémem, doporučujeme okamžité přivolání Policie ČR či Záchranné služby. Zároveň by se senioři a seniorky, kteří se do této situace dostanou, měli pokusit přerušit kontakt s agresivní osobou. V případě, že se z nějakého důvodu na uvedené linky nedovolají, vždy je možné obrátit se na Senior telefon na čísle 800 157 157. To je naše linka, která funguje nonstop, je bezplatná a anonymní,“ vysvětluje intervizorka linky Senior telefon.
Linky důvěry jsou užitečné i proto, že si senioři a seniorky mohou nechat poradit od zkušených konzultantů, kteří jim představí vhodné řešení přímo pro ně na míru. Zároveň mohou být oporou v případě bezprostředního ohrožení a mohou zprostředkovat intervenci policie. Mezi první rady, které konzultanti seniorům a seniorkám v podobných situacích představí, patří to, aby sbírali důkazy o fyzickém násilí, aby policie mohla situaci adekvátně vyhodnotit a řešit.
Nebuďte sami
„Volajícím, kteří nás žádají o pomoc, radíme i s postupem v případě dalšího útoku. Senioři a seniorky by měli mít u sebe klíče a telefon, měli by se pokusit dostat se co nejdříve pryč od útočníka a pokusit se zavolat si pomoc. Nikdo by v takové situaci neměl zůstat sám. Naši konzultanti vždy pomohou a poradí tak, aby byli všichni, kteří to potřebují, v co největším bezpečí,“ uzavírá Magdalena Pavlíčková.